vCoke@Life

Sunday, October 05, 2008

"Munajat Raya"


After month of fasting, then comes raya...so this is my entry for raya...

###################################

Raya bagi aku dah besar-besar nih, same cam holiday jer at first, coz busy ngan kije, tau-tau dah raye..cume beza ngan tahun lepas, malam raya aku still kat rumah parents(S'ban), instead of kat kampung nenek aku(Kuala Pilah).. Nih bapak aku decide coz this raya, aku dah ade abang ipar..Akak aku pun dah nak bersalin...

Raye punye feel baru aku dapat rase bile bapak aku suruh takbir lepas maghrib...stock setahun sekali bace, tergagap-gagap gak bile sampai chorus, but lepas with flying colors...

Pastuh, ade BBQ coz, ade makcik ngan pakcik aku nak datang..so aku kene settlekan barbeque nih :

Rase nak raye tuh lagi tinggi bile :

bakar Mercunnnn!!!! Pergh, time nih aku jadik budak-budak...tapi zaman skang nih, susah nak dapat mercun yang btol-btol gempak, semua mercun bole kate safe gak...dah takde meriam buloh, meriam tanah(bende nih aku pernah main dulu, pergghhh powerr)...so aku layan jela thunderclap, tapi ok gak, coz meriam buluh/tanah tuh memang power sampai boleh putus tangan dan semua yang putus tangan tuh budak melayu.Budus.Nasib baik skang dierang dah bijak, tak main lagi, so takdelah kite dengar kat berita lintas langsung dari hospital dari budak yang putus jari etc...pastuh sepupu-sepapat aku yang kecik-kecik sume sampai, time nih aku jadik kepala...dierang datang siap bawak stock, mercun papan 8 kaki bakar selamba walaupon dah kol 12.30 mlm...dah macam raye cine lak...layan-layan punye layan, jiran aku lak memekak soh berenti...

'Lek aa, raye...nak senyap g duduk dalam hutan' siol btol...oleh kerana aku tak nak bertumbuk ngan die time malam raya and sian kat anak kecik die nak tido, aku soh budak-budak nih berenti main mercun yang meletup...

"Nak layan mercun yang tak letop, bole.." aku sound budak-budak kecik tuh....dierang pon layan la mercun lebah, gasing etc....Pastuh, cam biasala, rutin hari raya..esok tuh g sembahyang, g raye dan memacam lagik...

Yang aku nak cite kat sini, bile aku balik kali nih, bapak aku dah buat satu tempat bakar lemang serupa macam oven. Letak lemang, tutup, pastuh g la layan astro ka, tido ka, makan ka....2~3 jam, datang balik, lemang dah masak.. Idea nih bapak aku pikir sendiri and memang aku respect same die..Die memang suke main ngan besi/welding, and sejak dah pencen nih, makin menjadi-jadi lak ciptaan die...Oven Lemang bapak aku rupe die cam kat bawah:

Design wise, memang bole di improve, but the idea kire gempak gak aaa, for 56 years old inventor..

Kalo bukak Oven Lemang nih macam kat bawah :


Batang besi tuh temapt sandar 'basket lemang'.Between batang besi tuh ade lubang tempat masuk bahan api seperti arang/stove etc.....

Bahan api seperti arang diletakkan dalam ni:
So tempat macam BBQ nih di masukkan bawah oven lemang tadik melalui lubang yang disediakan.

Below nih, 'basket' isik lemang :
So far, bapak aku buat 2 basket yang bole dipakai sekaligus and bole masak 40 biji lemang serentak.

Masukkan lemang kat dalam basket tuh and letakkan dalam oven macam kat bawah :

Dah isi lemang, masuk arang kat bawah, pastuh tutup oven, g la tengok tv or update blog...

Lepas 2 jam, datang balik and hasilnya superb....Biasa orang masak lemang kene punsingkan lemang coz nak kasik die masak serata..Bapak aku solvekan issue nih ngan pakai material asbestos and buat oven nih tertutup..so heat die akan circulate dalam tuh jer, so lemang nih akan masak secara serata... Lantak ape orang nak cakap, tapi aku rase idea bapak aku nih memang genius, coz die dah settlekan masalah nak bakar lemang dalam kawasan bandar dan tidak memerlukan space yang besar and best part is aku dapat makan lemang yang di masak kat belakang rumah aku..Oven Lemang nih besar meja komputer and bole dismental. Aku memang kagum...so amacam? nak tempah for mak korang tak? hahahahaha.....

######################################

" Selamat Hari Raya IdulFitri "
&
"Maaf Zahir Batin"

-vCoke@Raya2008-


2 Comments:

  • At 6:17 AM , Blogger Passionnista said...

    waaa..pembakar lemang hebat. tak pernah lak plak tgk kn.hehe..
    lemang tu di baringkan ke?
    posisi cam biasa?
    kt kg aku tak da ni.
    hehe

    Mercun lagi mufid???
    one word.




    SERONOK! ^_^

     
  • At 7:39 PM , Blogger vCoke said...

    Yup, lemang itu di bakar mcm old style. differ i sjust that dlm keadaan tertutup.

    Mercun? memang seronok!

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home